Helsinki vs. Lahti, Liikenne
Olen liikkunut paljon nyt Helsingissä julkisilla, kävellen ja myös autolla. Etäisyyttä Lahteen on vain jotakuinkin 100km, mutta ero liikennekultturissa on iso kuin yöllä ja päivällä.
Kevyt liikenne
Kevyen liikenteen keskeiset erot ovat siinä, että täällä Lahdessa ihmisiä näkee lähinnä ulkoiluttamassa koiria tai koululaisia. Keskustassa on enempi ihmisiä. Täällä kukaan ei ylitä tietä punaisilla, koska se voi maksaa hengen. Helsingissä turistit tunnistaa siitä, että he odottavat kiltisti valon vaihtumista. Helsingissä on kadut kapeita ja on vaikea kulkea esim. rinnakkain. Ihmisiä on paljon ja turisteja varsinkin. Helsingissä pitää olla hyvät rattaat, koska kaikkialla on mukulakivikatuja. Sää on tuulisina päivinä aika raaka, koska meri. Jäätelön voi helposti menettää lokeille, jotka eivät todellakaan pelkää ihmistä. Lahdessa hanhiviha on käsin kosketeltavaa. Helsingissä kävelssä kannattaa kiinnittää huomiota rakennuksien taidokkaisiin yksityiskohtiin. Lahdessa on tilaa kävellä. Ruuhkaisinakin päivinä kaduilla mahtuu kävelemään ja luonto on lähellä. Vihreää ei juuri Helsingin betoniviidakossa nää. Lahdessa joka taloyhtiön pihassa on joku lasten leikkipaikka, itse muistan ollessani isälläni, kuinka masentavaa oli, kun kerrostalon parkkipaikalla huvitin itseäni keksimällä lauluja ja hyppimässä kuralätäköissä. Siellä ei ollut mitään lapsille.
Julkinen liikenne
Siinä missä Lahdessa tämä on alati muuttuva ja aina toimimaton, kankea ja kallis systeemi, jossa linja-autokuskit ovat töykeitä ja kiireisiä, ajavat miten sattuu, niin että asiakkaat kaatuilevat, tulee huono olo ja vaaratilanteitakin sattuu. Esimerkiksi Kipinää on pysäkillä töytäissyt bussi, monta kertaa jätetty pysäkille ja olen lukenut, että ihmisiä on jäänyt jopa oven väliin. Bussikuski on jopa pakottanut minut rämpimään vaunujen kanssa eteen näyttämään, että minulla on vauva vaunuissa. Helsingissä julkinen liikenne toimii kuin hyvin rasvattu koneisto. Samalla lipulla voit hypätä junaan, bussiin, metroon tai ratikkaan ja mitä tahansa kulkuvälinettä joudut odottamaan max 10min ja joka puolelle kaupunkia pääsee kätevästi. Ystäväni asui Liipolassa ja lasten hoitopaikka oli alle kilometrin päässä Saksalassa, mutta talvella kolmen lapsen saaminen hoitoon edellytti usein bussimatkaa, päästäkseen Saksalaan, olisi pitänyt kiertää kekustan kautta, koska bussia sinne ei ollut, joten lopulta päätyivät vaihtamaan hoitopaikan keskustaan, joka oli matkallisesti paljon pidemmällä. Tästä syystä en ymmärräkään eroa asiakaskäyttäytymisessä. Eivätkö hesalaiset ole kiitollisia, kun heillä on niin toimiva järjestelmä? Kukaan ei koskaan kiitä kyydistä. Yhteistä molemmille kaupungeille on, että kukaan ei koskaan juttele vieruskaverille, ainoa jolle Helsingissa jutellaan ja hymyillään, on Kirppu, mikä on mukavaa, koska Lahdessa sitäkään ei juuri koskaan tapahdu, vaikka Kirppu aina koittaa saada jonkun kanssamatkustajan huomion tempuillaan. Mutta täällä Lahdessa kiitetään bussikuskia aina, vähän huonommastakin kyydistä. Oli supernoloa, kun Johanna paineli ulos bussista kiittämättä, huikkasin hänen puolestaankin kiitoksen. Helsingissä kiitän kyydistä aina ja opetan Kirppuakin tekemään niin. Huomaan, että joskus kanssamatkustajatkin minun esimerkistäni kiittävät. Eräs rouva palasi takaisin, kun kuuli minun kiittävän ja kiitti kuskia. Junista tietysti Kirpun lemppari on Intercity, jossa leikkipaikka. Käytämme sitä aina väliilä ja Kirppu kutsuu sitä leikkijunaksi. Useimmiten käytämme kuitenkin lähijunaa. Minä ja Kirppu olemme myös jokaisen junamatkustajan painajaisia, koska tykkäämme jutella vieruskavereillemme. Usein meille jutellaan myös ja junamatka menee mukavasti, mutta välillä aistin, että kansamatkustajamme toivoisivat olevansa jossain muussa vaunussa. Onpa joku joskus vaihtanutkin vaunua, kun Kirpulle on sattunut kiukku. Varsinkin vanhemmat ihmiset tykkäävät, kun Kirppu ottaa heidät yleisökseen ja kiipeää kaikkien syliin ja Kirppuhan nauttii jakamattomasta huomiosta täysillä.
![]() |
Kirppu nauttii leikkimisestä "leikkijunassa" niin paljon, että aina tulee kiiree poistua Lahden kohdalla |
Autoilu
Huomasin kerraan, kun olimme Anniinan kanssa menossa jumppaan, että meillä oli ihan eri käsitys, mikä on kohteliasta käytöstä moottoritielle liityttäessä. Minua oli silmittömästi juuri aikaisemmalla viikolla ärsyttänyt, että eräs auto ei päästänyt minua moottoritielle, vaikka hän olisi voinut jarruttaa hieman, jotta pääsen liittymään tai vaihtaa kaistaa. Tilaa oli, hän vain ei halunnut, koska L*ahti ja minun oikeudet. Täällä, koska moottoritielle liityttäessä on se kolmio, niin sinuahan ei perkele väistetä! Ei anneta tilaa, koska minulla on oikeus ajaa tässä ja viis muista. Minua ärsytti, koska liittymiskaista oli loppumassa, enkä olisi millään kerinnyt jarruttaa, jotta olisin päässyt kyseisen auton taakse, niin kiilasin hän eteensä ja siinä vaiheessa hän löysi vasemman kaistan. Minun ja Anninan tapauksessa moottoritiellä ollut auto jarrutti, jotta Anniina pääsisi liittymään ja jostain syystä se ärsytti häntä, koska hänen näkemys oli, että moottoritiellä ajavien pitäisi ajaa 120km/h ja hän päättäisi sen mukaan mihin väliin hän haluaisi mennä. Huomutin, että se on kohteliasta antaa tilaa, koska häneltä saattaisi loppua kaista ja hän voisi joutua pahimmassa tapauksessa pysähtymään ja liittymään pysähdyksistä tielle, jossa ajetaan 120km/h, jos kukaan ei antaisi tietä. Helsingissä tällaista ongelmaa ei ole. Siellä missä julkinen liikenne on töykeää ja kevytliikenne holtitonta, kun pyöräillään kapeilla kaduilla ja kävellään punasia päin, niin autolla ajamienen siellä on suorastaan ilo! Jos sinun pitää vaihtaa kaistaa tai liittyä moottoritielle, jos laitat vilkun ja lähdet vaihtamaan kaistaa, se tila siihen tulee, vaikka sitä ei olisi ollut. Ainoa, missä et pääse aina vaihtamaan kaistaa, on laivarantaan mennessä ja sekin sen takia, että suurin osa sinne ajavista on turisteja, hesalaiset menee sinnekin julkisilla. Muutenkin ajaminen on joviaalimpaa Helsingissä. Jos teet ajovirheen tai olet väärällä kaistalla tai jopa ajat yksisuuntaista väärään suuntaan tietöitten ja sekavien liikeenemerkkien ja liikennejärjestelyiden takia, kukaan ei tööttää sulle ja muut vain väistävät ja antavat tilaa. Lahdessa tööttäillään aina, ihan kuin tahallaan tukkisit liikenteen. Siilimieskin kommentoi kokoajan muitten ajamista ja kaikki muut on idiootteja, joka oikeuttaa hänet holtittomaksi kuskiksi. Mitään ymmärrystä ei heru ja kaikkialla keskeisenä sujuvan liikenteen sijaan on se, kenellä on oikeus mennä ja kenen vika mikäkin on. Bussit kiilaavat eteen milloin mistäkin ja en edes suostu ajamaan ruuhka-aikoina, muutenkuin äärimmäisessä hädässä. Lahdessa auton saa parkkiin melekein mihin vaan, jos ei satu olemaan meneillään isompi tapahtuma ja silloinkin auton saa yleensä parkkiin suht lähelle. Helsingissä parkkipaikan etsiminen on liki mahdottomuus ja silloinkin se on kallaista. Itse tein monta vuotta niin, että ajoin auton äitini pihaan Vantaalle ja käytin julkisia. Nykyään menemme Kirpun kanssa kerran kuussa junalla ja jätän auton Lahden juna-asemalle.
![]() |
Lahden katukuva on hyvin erilainen verrattuna Helsinkiin. Rakennukset ovat karumpia, mutta puut, pensaat ja istutukset tuovat viihtyvyyttä katukuvaan. |
Kommentit
Lähetä kommentti